Gezond drinkwater is van levensbelang en een eerste levensbehoefte.
Het is voor ons heel normaal. Maar voor veel mensen in Ghana niet.

Schoon drinkwater

Schoon drinkwater is een eerste levensbehoefte. Maar in Ghana is dit niet vanzelfsprekend.

Jouw gift maakt verschil

Door jouw gift kunnen wij mensen leren om Calabash Cisterns te bouwen.

Watercisternen

Een gemetselde Calabash Cistern gaat 30 jaar mee. Het is lokaal en duurzaam!

Wil je ons helpen? Dat kan door een gift te doen. Daarmee betalen wij de helft van de kosten voor een Calabash Cistern. Een familie betaalt de andere helft zelf. Je kunt een bedrag overschrijven naar NL56 RABO 0332 0879 56 op naam van Stichting Ghana over de IJssel. Wij hebben een ANBI-status.

Drinkwaterprobleem

Gezond drinkwater is voor veel mensen in Ghana niet vanzelfsprekend. Families in de landelijke gebieden van Ghana moeten vaak kilometers lopen naar een rivier of een put. Ze zijn hiervoor veel tijd en energie kwijt en dit water brengt risico’s met zich mee. Vaak is het water dat ze drinken niet schoon. Hierdoor worden ziektes verspreid met soms dodelijke gevolgen.

Oplossing: regenwateropslag

Wij bouwen daarom samen met lokale metselaars Calabash Cisterns van 5.000 liter. Zodat een familie in de vier regenmaanden genoeg drinkwater kan opvangen om de acht droge maanden te kunnen leven. De duurzame en lokale Calabash Cisterns vangen regenwater op en zorgen zo in Ghana voor meer schoon drinkwater en meer werkgelegenheid. We werken met lokale metselaars en lokale materialen.

Droge maanden

In Ghana zijn er zo’n 8 droge maanden in het jaar. Families zijn dan afhankelijk van wateropslag zoals Calabash Cistgerns, tanks, of jerrycans.

Regenmaanden

Er zijn ongeveer 4 maanden om genoeg regenwater op te vangen om de rest van het jaar genoeg schoon drinkwater te hebben. Daarvoor zijn de Calabash Cisterns zo belangrijk.