Reisverslag Ghana in 2021

Het stond al lang in de planning, maar mede door het Coronavirus was het een onzekere tijd om te kunnen gaan. Uiteindelijk is de knoop doorgehakt. Begin augustus is de voorzitter voor de groep naar Ghana gereisd, om het een en andere voor te bereiden.

Een paar maanden later zijn de andere leden ( Eerhard, Annelene en Astrid ) van de stichting richting Ghana vertrokken. Het was spannend voor Annelene ( Secretaris ) omdat voor haar de eerste keer was naar Afrika te reizen. Aangekomen op het vliegveld in Accra de hoofdstad moesten wij de nodige Covid19 testen ondergaan. Gelukkig waren de resultaten allemaal negatief, en konden wij naar buiten lopen. Daarna heeft de voorzitter de groep van het vliegveld opgehaald. Na een overnachting in Accra, is de groep de volgende dag vertrokken met een pendelbus richting Kumasi, de tweede hoofdstad van Ghana.

Na een lange busreis van ongeveer vier uur, arriveerden wij veilig in het huis van de voorzitter in Kumasi. In verband met vervoersprobleem, moesten we een week wachten in Kumasi voordat de reis richting het noorden van Ghana kon worden vervolgd. Ook bood het de mogelijkheid om te acclimatiseren en hadden wij de tijd om de bestaande tanks in Kumasi en omgeving te controleren. Deze waren drie jaar geleden gebouwd. Na een week werd onze reis vervolgd richting het noorden. Na een lange en vermoeiende reis, kwamen we in Sumbrungu aan. We kregen een slaapplaats en onderdak in het voormalig vrouwencentrum naast een school, een plaats dichtbij Bongo waar meerdere tanks zijn gebouwd. In Bongo zijn meerdere metselaars opgeleid om meer watertanks te kunnen bouwen. Door de klimaatveranderingen is de waterproblematiek enorm in het noorden van Ghana. Daarom zijn we van plan meer watertanks aldaar te realiseren. Bestaande tanks werden gecontroleerd en zo nodig advies gegeven. Het was een reis om nooit te vergeten.

Bij terugkomst in Nederland kreeg de stichting een verzoek om ook in Cameroon metselaars op te leiden om water tanks te kunnen bouwen.

Inmiddels is Eerhard Mensink in februari ook in Cameroon geweest en heeft daar een 3-tal watertanks gebouwd met een aantal lokale metselaars.

Ook daar wordt het bouwen voortgezet door de lokale metselaars.