Wie zijn wij?

Zes bestuurders

De stichting bestaat uit zes bestuurders:

• Alfred Akwasi Atta (voorzitter)
  • Eerhard Mensink (penningmeester)
  • Tommie van Essen (secretaris)
  • Astrid Atta (bestuurslid)
  • Annelene Steenvoorden (bestuurslid)
  • Keimpe de Jong (bestuurslid)*

*Keimpe is onlangs toegetreden, een foto volgt spoedig.

Van Guinee-Bissau naar Ghana

Dit is het ontstaansverhaal van de stichting Ghana over de IJssel

Eerhard en Alfred

Onze stichting is ontstaan in 2017. In dat jaar gebeurde er twee belangrijke dingen. Eén: Eerhard Mensink reisde voor het eerst naar Afrika samen met Paul Akkerman, de ontwikkelaar van de Calabash Cistern. En twee: Eerhard en Alfred Atta ontmoetten elkaar. Alfred deed toen verschillende projecten in Ghana met zijn vereniging Ghana Twente.

Een prachtige oplossing

Via Paul Akkerman en de Nederlandse brancheorganisatie Partin ontmoetten Eerhard en Alfred elkaar. Eerhard wilde na de eerste reis naar Guinee-Bissau graag Calabash Cisterns gaan bouwen, maar in Guinee-Bissau was Paul al aan het werk. En Alfred zag direct kansen om in Ghana, waar hij al andere projecten deed, de Calabash Cisterns te introduceren. Alfred vertelt: “Ik kom uit een gebied in Ghana waar Calabash Cisterns een prachtige oplossing zijn voor het drinkwaterprobleem. Het regent er ongeveer vier maanden per jaar en daarna is het droog. Als gezinnen en dorpen over hun eigen watervoorraad kunnen beschikken, lost dat een heleboel problemen op. En dat het bouwen van de Calabash Cisterns aan jongeren werk kan bieden, zie ik als een ander groot voordeel.”

Eerhard Mensink is van huis uit metselaar. Nadat hij voor het eerst in Afrika was geweest, was hij meteen verkocht. “Ik heb met eigen ogen gezien hoe duurzaam de Calabash Cistern is. Mensen kunnen ook een plastic watertank kopen, maar die kun je heel moeilijk naar afgelegen plekken brengen, het water blijft lang niet zo koel en fris en de plastic watertank kun je niet repareren als die kapot is. Terwijl lokale metselaars die een training hebben gehad zelf een Calabash Cistern kunnen bouwen. Zo hebben ze ook nog een goede broodwinning. De materialen zijn bovendien op de lokale markten te koop.”

Jouw gift maakt verschil!

Wil je ons helpen? Dat kan door een gift te doen. Daarmee betalen wij de helft van de kosten voor een watercisterne. Een familie betaalt de andere helft zelf. Je kunt een bedrag overschrijven naar NL56 RABO 0332 0879 56 op naam van Stichting Ghana over de IJssel. Wij hebben een ANBI-status.