Wereldwijd watertekort

“Elk jaar sterven er drie miljoen mensen door slechte waterkwaliteit en een gebrekkige toegang tot drinkwater. De meerderheid van die slachtoffers zijn kinderen jonger dan vijf jaar.”

Verenigde Naties

Wereldwijd watertekort

Er dreigt een wereldwijd watertekort. Als we water blijven verbruiken zoals we dat vandaag doen, bestaat het risico dat we tegen 2030 een watertekort hebben van 40%. In Nederland merken we daar soms al wat van. Rivieren staan lager en we maken droge zomers mee. Een probleem met drinkwater kennen we nog niet. Maar er zijn steeds meer landen waar dit wél een groot probleem is. Zo ook in Ghana.

Sustainable Development Goals

Drinkwater staat hoog op de internationale agenda. De 193 lidstaten van de Verenigde Naties hebben een aantal klimaatdoelen vastgesteld. Dit zijn de Sustainable Development Goals (Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen). Schoon water en sanitaire voorzieningen voor iedereen is doel nummer 6. Je kunt het werk van onze stichting binnen deze context zien.

International Water Association

Een internationale organisatie die veel kennis verzamelt, ontwikkelt en deelt over water is de International Water Association (IWA). Door wetenschappelijk onderzoek te doen naar alles wat met water te maken heeft, dragen zij bij aan een wereld met schoon drinkwater. Over (regen)wateropslag hebben zij verschillende publicaties.

Samen

Ghana over de IJssel heeft verschillende netwerkpartners in Nederland. Daardoor hoeven we het wiel niet altijd zelf uit te vinden.

De Gevulde Waterkruik

De Calabash Cistern zoals we die bouwen in Ghana hebben we niet zelf bedacht. Het is een ontwerp van Paul Akkerman. Hij is werkbouwtuigkundige en als jarenlang actief met zijn stichting De Gevulde Waterkruik. Paul heeft zijn kennis over de Calabash Cistern gedeeld, waardoor vele anderen Calabash Cisterns kunnen bouwen. In verschillende landen in Afrika, maar ook al in Mexico, Panama en Brazilië.

Partin

We zijn ook aangesloten bij de Nederlandse brancheorganisatie Partin. Zij ondersteunen particuliere initiatieven die actief zijn in internationale samenwerking. Via Partin onderhouden we contact met andere Nederlandse organisaties die in Ghana werken. Deze contacten zijn heel belangrijk voor ons. Ons netwerk én onze kennis groeit erdoor. Zo werken we bijvoorbeeld samen met Ghana Werkgroep Roden en Pompen is Leven.