Calabash Cistern

Metselen

Wat is nou eigenlijk een Calabash Cistern? En waarom is het zo’n succes? Een Calabash Cistern is een gemetseld waterreservoir waarin je regenwater kunt opvangen. Doordat het water donker en koel wordt opgeslagen, kun je het lang bewaren. En doordat de Calabash Cistern gemetseld is, kunnen lokale metselaars de cisterne onderhouden. Eén Calabash Cistern kan daarom tientallen jaren meegaan. Het is een simpele oplossing voor een groot probleem.

Onderhoud

Een Calabash Cistern kost in Ghana omgerekend 250 euro. Een deel van dit bedrag wordt door een familie zelf betaald. Minimaal 50 euro voor de niet-draagkrachtige tot en met het hele bedrag voor diegenen die het zelf kunnen betalen. Waarom betalen we als stichting niet het hele bedrag? Als mensen zelf een bijdrage doen, voelen ze zich ook eigenaar van de Calabash Cistern. Dat is belangrijk. Want als je ergens eigenaar van bent, onderhoud je het ook goed. Eén van de grote voordelen van een gemetselde Calabash Cistern is namelijk dat deze heel lang meegaat als je hem goed onderhoudt.

Lokale middelen, lokale metselaars

De Nederlandse werktuigbouwkundige Paul Akkerman heeft een Calabash Cistern ontwikkeld die compleet volgens Afrikaanse bouwprincipes wordt gebouwd. Het enige wat nodig is, zijn 8 zakken cement, 10 kilo staaldraad, wat kippengaas en een kraantje. We bouwen een Calabash Cistern samen de Ghanese metselaars en plaatselijk bouwmateriaal. En we leren hen om de Calabash Cistern te onderhouden. Het is dus duurzaam én lokaal.

Meer en meer Calabash Cisterns

Steeds meer families willen een Calabash Cistern. En niet alleen in Afrika, maar over de hele wereld. Met name in gebieden die afgelegen zijn en waar men van drinkwater vooral afhankelijk is van de regen. Wat ooit begon in Guinee-Bissau en zich verspreidde door veel Afrikaanse landen, groeit nu uit tot een fenomeen met Calabash Cisterns in onder andere Mexico, Panama, Brazilië en zelfs Sri Lanka.

Wereldwijd watertekort

Het is maar goed dat er een duurzame oplossing is om regenwater op te vangen. Want de drinkwaterproblematiek in Ghana staat niet op zichzelf. Wereldwijd wordt gezond drinkwater een steeds groter probleem. Daarom is schoon drinkwater ook één van de klimaatdoelen van de Verenigde Naties.

We zijn ons ervan bewust dat je niet alle problemen oplost door een Calabash Cistern te metselen. Om armoede, ongeletterdheid en werkloosheid tegen te gaan, is er meer nodig. Veel meer. Wij kunnen slechts bijdragen aan één van de meest fundamentele levensbehoeften: schoon drinkwater.

You are donating to : Stichting Ghana over de IJssel

How much would you like to donate?
€10 €50 €100
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *