Watercisterne

Metselen

Wat is nou eigenlijk een watercisterne? En waarom is het zo’n succes? Een watercisterne is een gemetseld waterreservoir waarin je regenwater kunt opvangen. Doordat het water donker en koel wordt opgeslagen, kun je het lang bewaren. En doordat de watercisterne gemetseld is, kunnen lokale metselaars de cisterne onderhouden. Eén watercisterne kan daarom tientallen jaren meegaan. Het is een simpele oplossing voor een groot probleem.

Onderhoud

Een watercisterne kost in Ghana omgerekend 250 euro. Een deel van dit bedrag wordt door een familie zelf betaald. Minimaal 50 euro voor de niet-draagkrachtige tot en met het hele bedrag voor diegenen die het zelf kunnen betalen. Waarom betalen we als stichting niet het hele bedrag? Als mensen zelf een bijdrage doen, voelen ze zich ook eigenaar van de watercisterne. Dat is belangrijk. Want als je ergens eigenaar van bent, onderhoud je het ook goed. Eén van de grote voordelen van een gemetselde watercisterne is namelijk dat deze heel lang meegaat als je hem goed onderhoudt.

Lokale middelen, lokale metselaars

De Nederlandse werktuigbouwkundige Paul Akkerman heeft een watercisterne ontwikkeld die compleet volgens Afrikaanse bouwprincipes wordt gebouwd. Het enige wat nodig is, zijn 8 zakken cement, 10 kilo staaldraad, wat kippengaas en een kraantje. We bouwen een watercisterne samen de Ghanese metselaars en plaatselijk bouwmateriaal. En we leren hen om de watercisterne te onderhouden. Het is dus duurzaam én lokaal.

Meer en meer watercisternen

Steeds meer families willen een watercisterne. En niet alleen in Afrika, maar over de hele wereld. Met name in gebieden die afgelegen zijn en waar men van drinkwater vooral afhankelijk is van de regen. Wat ooit begon in Guinee-Bissau en zich verspreidde door veel Afrikaanse landen, groeit nu uit tot een fenomeen met watercisternen in onder andere Mexico, Panama en Brazilië.

Wereldwijd watertekort

Het is maar goed dat er een duurzame oplossing is om regenwater op te vangen. Want de drinkwaterproblematiek in Ghana staat niet op zichzelf. Wereldwijd wordt gezond drinkwater een steeds groter probleem. Daarom is schoon drinkwater ook één van de klimaatdoelen van de Verenigde Naties.

We zijn ons ervan bewust dat je niet alle problemen oplost door een watercisterne te metselen. Om armoede, ongeletterdheid en werkloosheid tegen te gaan, is er meer nodig. Veel meer. Wij kunnen slechts bijdragen aan één van de meest fundamentele levensbehoeften: schoon drinkwater.