Is het regenwater wel schoon genoeg?

In Ghana zijn er niet veel mogelijkheden om in afgelegen gebieden schoon drinkwater te vinden. Er wordt water opgepompt. Maar doordat het grondwater zakt, moet men steeds dieper graven. Er is water in de rivieren. Maar dat water is vaak verontreinigd. Mensen worden er ziek van met soms dodelijke gevolgen.

Regenwater is daarom het beste alternatief. Alleen, na een droge periode ligt er wel veel zand en stof op de daken. Daarom is er een systeem bedacht om de ‘first flush’ niet in de Calabash Cistern te krijgen. Zo wordt de eerste stoffige lading water apart opgevangen en gebruikt om bijvoorbeeld het land mee te bewateren.

Blijft het water wel drinkbaar in een Calabash Cistern?

Een gemetselde Calabash Cistern is ideaal om drinkwater in te bewaren. Ten eerste is het er donker. Dat zorgt ervoor dat eventuele bacteriën er nauwelijks kunnen overleven. Ten tweede blijft het water koel, waardoor het langer houdbaar blijft. Ten slotte is de bodem rond en heeft de functie van filter. Eventueel zand en kleine stofdeeltjes zakken naar de bodem en worden niet gedronken, omdat het kraantje hoger zit.

Hoelang gaat een Calabash Cistern mee?

Een gemetselde Calabash Cistern gaat heel lang mee. De levensduur van een Calabash Cistern is erg afhankelijk van hoe goed die wordt onderhouden. Daarom trainen we metselaars om een Calabash Cistern te kunnen bouwen, maar ook vooral om hem te kunnen onderhouden. Een goed onderhouden Calabash Cistern kan tot wel 30 jaar meegaan!

Waarom werken jullie juist in Ghana?

We hebben het ontwerp voor de Calabash Cistern niet zelf bedacht. Dit is afkomstig van Paul Akkerman. Hij was al jaren bezig in Guinee-Bissau. Voor Eerhard was dat toen een reden om een ander land te kiezen. Door de gelijktijdige ontmoeting met Alfred Atta uit Ghana was dit snel duidelijk. De watercisternen verspreidden zich razendsnel over andere landen in Afrika en daarbuiten!

Gaat al het geld van de stichting naar Calabash Cisterns?

We streven ernaar om 100% van onze giften donaties rechtstreeks aan de Calabash Cisterns in Ghana te besteden. Maar we hebben natuurlijk wel onze jaarlijkse kosten aan de website. En in 2022 hebben bijvoorbeeld de reiskosten vergoed van een coördinator in Ghana voor binnenlands transport. Dat is indirect dus zeker ten goede gekomen aan Calabash Cisterns in Ghana. Kortom, er is geen “strijkstok”.

Waarom geen goedkopere plastic watertanks?

Een Calabash Cistern van cement heeft een aantal voordelen ten opzichte van een plastic watertank. Ten eerste kunnen we een Calabash Cistern metselen met lokale materialen op plekken waar je nauwelijks een plastic watertank naartoe kunt vervoeren. Leveranciers rijden dan ook niet voor één tank naar afgelegen gebieden. Daarbij is het water koeler en gezonder en is een Calabash Cistern dus duurzamer.