Gebrek aan schoon drinkwater is nog steeds een groot probleem

mrt

Gebrek aan schoon drinkwater is nog steeds een groot probleem

We reisden als stichting af naar Ghana. Alle bestuursleden gingen mee. In december 2022 hebben we een hele goede wervingsactie gedaan. Hierdoor hebben we ruime financiële middelen om Calabash Cisterns te bouwen en metselaars op te leiden. De reis was een succes en terwijl we dit schrijven, zijn ze in Ghana nog op drie plekken aan het doorbouwen. Meer families in Ghana hebben schoon drinkwater, maar de behoefte blijft groot.

Droman

Eén van de doelen van onze reis was om een sterk centraal punt te bepalen. Om van daaruit de visie en het bouwen van de Calabash Cisterns te verspreiden in Ghana. De beste plek hiervoor lijkt Droman. Ook wel Dromankese genoemd. En op Google Maps te vinden als Droma. Het is een levendige plek waar de mensen leven van handel en de opbrengsten van cashew. De cashewnoten worden geplukt en verkocht. En de mensen die op de plantages wonen, hebben gebrek aan schoon drinkwater. Tijdens de trainingsweek hebben we hier twee Calabash Cisterns gebouwd. Samen met zeven jonge, leergierige metselaars. Zij ontvingen hun certificaat aan het eind van de week. Na ons vertrek worden er dit jaar nog zo’n acht gebouwd in en om Droman.

Ceera

Daarna gingen we verder naar het noorden. Vorig jaar waren hier tien metselaars opgeleid. Zij hebben vervolgens hun eigen Calabash Cistern gebouwd. We gingen eropuit met één van de trainers om deze te inspecteren. Vooral de metselaar uit Ceera heeft goed werk geleverd. Hij gaat verder met het bouwen van Calabash Cisterns in Ceera en het nabijgelegen dorp Yamah. Eén van de trainers kijkt nog mee om de laatste puntjes op de I te zetten en de kwaliteit van onze Calabash Cisterns op peil te houden.

Bongo

De trainer die meekijkt in Ceera, is woonachtig in Bongo. In het uiterste noorden van Ghana. In en om Bongo heeft hij al meerdere mooie en kwalitatief hoogstaande Calabash Cisterns gebouwd. En de behoefte aan schoon drinkwater is nog steeds groot in dit gebied. Daarom wordt ook hier doorgebouwd. Zo dragen we op drie plekken in Ghana bij aan één van de belangrijkste levensbehoeftes: schoon drinkwater.