Drinkwaterprobleem in Ghana?

dec

Drinkwaterprobleem in Ghana? “Vang het regenwater op in een gemetselde Calabash Cistern en je hebt drinkwater. Ook in tijden van droogte!”

Eerhard Mensink is geboren in Broekland en woont in Wijhe. Hij reist tweemaal per jaar af naar Ghana in West-Afrika om Calabash Cisterns te bouwen. Waarom? Om te zorgen dat mensen daar drinkwater hebben. Om de noodzaak nog duidelijker te maken is december voor stichting Ghana over de IJssel actiemaand! We interviewen Eerhard voordat hij februari 2023 weer naar Ghana vertrekt. Hij werft nu fondsen om met de lokale mensen in Ghana 10 Calabash Cisterns te bouwen.

Hoezo Ghana en de IJssel?

“Ja, ik begrijp dat die twee op het eerste gezicht wat ver uit elkaar liggen. De IJssel hier dicht bij ons en Ghana helemaal in West-Afrika. Maar er zit een grote overeenkomst tussen: het gaat in beide gevallen over water. Hier wonen we dicht bij de IJssel en bekijken we de rivier af en toe, omdat de waterstand zorgelijk hoog of juist heel laag is. En thuis draaien we de kraan weer open om te drinken of koken of douchen. Maar daar in Ghana is niet zomaar een kraan.”

Dat is te begrijpen dat daar niet zo’n goed drinkwaternetwerk is als hier. Maar daar is toch wel water?

“Water kun je in Ghana uit een rivier halen, maar rivierwater is meestal vervuild en niet drinkbaar. Je kunt water oppompen, maar dat is ook vervuild en daarom gooien ze er een peut chloor bij om het enigszins te zuiveren. Echt drinkbaar is het niet.”

Dus toen dacht jij als Broeklandse jongen: daar moet ik wat aan doen?

“Klopt! En het fantastische is dat het heel simpel is. Kijk, in Ghana regent het de helft van het jaar. Van april tot en met oktober regent het er. En van november tot en met maart is het droog. In de maanden dat er wel regen valt is er een gouden oplossing: vang het regenwater op en sla het op in een gemetselde Calabash Cistern en je hebt drinkwater. Ook in tijden van droogte.”

Goed idee, maar dat klinkt als bijna onmogelijk en is het niet heel kostbaar?

“Een Nederlander, Paul Akkerman, heeft er een hele efficiënte en goedkope oplossing voor bedacht: train lokale metselaars om met daar beschikbare materialen Calabash Cisterns te bouwen. Dat zijn units van 5.000 liter. Zo zorg je voor Calabash Cisterns, je zorgt ervoor dat de metselaars na de training daar zelf ook nog Calabash Cisterns kunnen bouwen én je creëert ook nog eens lokale werkgelegenheid voor de metselaars en de mensen die bouwmaterialen verkopen.”

En ga jij dan af en toe naar Afrika?
“Mijn streven is om tweemaal per jaar naar Ghana te gaan om weer nieuwe metselaars op te leiden en zo te zorgen voor de bouw van steeds meer Calabash Cisterns.”

En dan bouw je zo’n Calabash Cisterns op een dorpsplein of zo?
“Nee, dat vooral niet. Op een plein betekent dat het van iedereen is en daarmee gelijk van niemand. Niemand voelt zich verantwoordelijk voor zorg en onderhoud. Om maar een vergelijking te trekken: kijk naar dat jongeren-onderkomen op de Loswal in Wijhe, geplaatst om de noemer van ‘Voor alle jongeren’. Er wordt gelukkig gebruik van gemaakt, maar het is er telkens een bende, omdat niemand denkt of voelt: ‘hey, dat ding is van mij, daar zal ik eens lekker voor zorgen of er opruimen’. Ons streven is één Calabash Cistern per familie. En bij zo’n familie horen wel twintig personen. Mensen wonen daar in families met oom, tantes en nichten en neven, niet zoals in een gezin bij ons.”

Maar goed, een opslag van 5.000 liter, dat klinkt toch ingewikkeld?

“Ingewikkeld  is het zeker niet. Een Calabash Cistern is met herbruikbare stenen, zand, klei, kippengaas, ijzerdraad en cement te bouwen. Als je zo dat rijtje opnoemt, dan besef je toch wel dat dat niet ingewikkeld kan zijn.”

Iemand moet het dus maken en is het duur?
“Het bouwen is niet moeilijk en duur is het ook niet: een Calabash Cistern van 5.000 liter kost slechts 250 euro. Stichting Ghana over de IJssel maakt van december een actiemaand en op allerlei manieren brengen wij ons werk onder de aandacht en zamelen we zoveel mogelijk geld in om in de nabije toekomst nog meer Calabash Cisterns voor families in Ghana te kunnen bouwen.

Elke gift is waardevol

“We zijn dankbaar voor alle steun. En het is natuurlijk fantastisch als je een klein bedrag bijdraagt, maar je kunt ook één of meerdere Calabash Cisterns doneren. Zorg je voor 5.000, 10.000 of 50.000 liter regenwater? Die 50.000 kost trouwens maar 2.500 euro, dat kan ik zo als gewone jongen uit Broekland zo uit het hoofd uitrekenen.”

Het klinkt bijzonder, zo naar Ghana afreizen en daar aan de slag gaan

“Dat is het zeker! Met mijn huidige werk in de bouw spaar ik zoveel mogelijk overuren op om in mijn eigen tijd en voor eigen rekening naar Ghana af te reizen. Afgelopen september was ik er en realiseerden we twaalf Calabash Cisterns, in februari 2023 mag ik weer, ik kijk er naar uit!”