Verhalen

nov

Waterproject Ghana over de IJssel

Tijdens de bouwvak zorgen regen en noodweer voor behoorlijke lekkage [bij de Sallandsche Golfclub De Hoek in Diepenveen]. De pannen zijn van het dak. De tijdelijke bedekking houdt het niet. Gonard Mensink komt bij regen, weer en wind, ook ’s nachts, helpen om de gaten in het dak te dichten tijdens deze natte zomer. Zijn broer Eerhard klimt het dak op en verhelpt de lekkage. Deze ontmoeting leidt tot een mooi gesprek tussen Bart van Hees [bestuurslid van de golfclub], ooit een paar jaar werkzaam geweest in Afrika, en Eerhard Mensink, over water.

Regenwater

Eerhard vertelt over het verschil tussen het vele regenwater hier en het gebrek daaraan in het Afrikaanse land Ghana. Zo vanzelfsprekend dat er bij ons water uit de kraan stroomt, is dat niet in Ghana. Daar beschikken duizenden mensen niet over schoon en veilig drinkwater.

Watercisternen

Eerhard is voor de stichting Ghana over de IJssel in 2018 voor het eerst naar Ghana geweest om daar samen met de lokale bevolking Calabash Cisterns te bouwen. Voor het bouwen van een watertank zijn slechts 8 zakken cement, 10 kilo staaldraad, wat kippengaas en een kraantje nodig. De stenen voor de waterputmal worden overal in Afrika door de bevolking zelf geproduceerd. Het project leidt de lokale bevolking op om de Calabash Cisterns te bouwen. Het levert hen kennis over putten bouwen, werk én schoon drinkwater op!

Jongeren ondersteunen

Eerhard gaat van 2 tot 26 november 2021 weer naar Ghana. Door covid is het al lange tijd geleden dat hij daar is geweest. Hij gaat naar het noorden van het land waar het veelal droog is, met af en toe regen. Doel is Ghanese jongeren te ondersteunen bij de bouw van de Calabash Cisterns. Het biedt deze mannen een inkomen van € 60,- voor het metselen van een Calabash Cistern. Een dergelijk maandloon weerhoudt hen wellicht van een kansloze weg naar de stad, of voor een nog kanslozere trek naar Europa. Vrouwen willen ook een Calabash Cistern in hun dorp, want het bespaart hen het lopen van vele kilometers op zoek naar water.
Bron: Clubblad De Eik (winter 2021)