dec

Ik probeer ze wakker te schudden

Naast asbestverwijderaar is Eerhard bestuurslid bij stichting Ghana over de IJssel. De belangrijkste activiteit van de stichting: mensen opleiden om Calabash Cisterns te bouwen, om zo de leefomstandigheden van de allerarmsten in Ghana te verbeteren. Eerhard is net terug uit het land, uit Bongo om precies te zijn, waar hij een groep jonge mannen Calabash Cisterns leerde metselen. Hoe was het daar?

Guinee-Bissau

Eerhard: “Jaren geleden bezocht ik Guinee-Bissau, waar ik hielp bij de bouw van Calabash Cisterns – een soort reservoirs voor schoon water – in een bestaand project. Ik vond het geweldig, want het is een duurzame manier om de lokale bevolking van arme landen vooruit te helpen. Nog meer dan geld geven, dragen we kennis en ervaring bij. En dat vermenigvuldigt zichzelf. Want wie eenmaal weet hoe een Calabash Cistern te bouwen, kan dat op meerdere plekken doen. Dat wilde ik vaker doen, maar in welk land? Guinee-Bissau was al ‘bezet’.”

Ghana

“Precies in die periode leerde ik Alfred kennen, een Ghanees die al meer dan dertig jaar in Oldenzaal woont. Samen met hem richtte ik een stichting op: Ghana over de IJssel. Het had dus net zo goed Gambia of Ivoorkust kunnen worden, maar het werd Ghana.”

Kumasi

“Vanwege de coronacrisis kon ik afgelopen jaar niet naar Ghana, maar ik ben blij dat we, mijn vrouw en ik, er onlangs weer zijn geweest. Begin november vertrokken we. Nadat we geland waren op het vliegveld in Accra reden we naar Kumasi, waar onze auto stuk ging. Zeven dagen hebben we vast gezeten in die stad. Mijn vrouw vond het prima, maar ik had de tijd graag willen gebruiken om op verschillende plekken in het land het werk van de metselaars van de afgelopen twee jaar te controleren.”

Bongo

“Op 16 november zijn we alsnog aangekomen in het noorden van het land en ben ik met mijn training gestart voor een groep super gemotiveerde jonge mannen. Ze pikten het snel op. Het was heel fijn om terug te zijn in Bongo, waar ik al eerder was. Het deed me goed te zien dat in mijn afwezigheid maar liefst vijf cisternen zijn gebouwd. Hopelijk worden dat er nog veel meer in de komende weken en maanden. Het belangrijkste doel is opleiden.”

Asbest

“Ik heb dit jaar ook eens op asbest gelet. Veel overheidsgebouwen en -woning hebben asbest golfplaten valt mij op. Maar er is niemand die ook maar iets over de gevaren ervan heeft gehoord. Ik probeer ze wakker te schudden door voorlichting te geven, maar of dat ook aanslaat: geen idee. Ik heb nog even.”

Volgas

“Hoe dan ook hebben we weer vriendschappen voor het leven gemaakt. Het geeft een goed gevoel om de medemens van dienst te mogen zijn. En het geeft motivatie om, eenmaal weer terug in Nederland, volgas donaties te werven voor onze stichting.” Bron: nieuwsbericht op Asbest Service Salland (december 2021)