Krantenartikel Veilig drinkwater

Krantenartikel Veilig drinkwater kan migratie voorkomen

Onze stichting Ghana over de IJssel bouwt voort op het werk van De Gevulde Waterkruik. Paul Akkerman uit Holten zet zich al ruim 20 jaar in voor schoon drinkwater in Afrika. Paul werd geïnterviewd door de lokale krant in Holten. En uit zijn voorbeeld van het eiland Canifaque in Guinee-Bissau wordt duidelijk hoeveel impact ons werk kan maken. Hieronder lees je het hele artikel uit de Holten Extra van 3 mei 2024.

Uit de Holten Extra:

Veilig drinkwater houdt landstreken en eilanden in Afrika leefbaar. Het voorkomt migratie van klimaatvluchtelingen. Het project De Gevulde Waterkruik van de stichting Vrienden Holten Bedanda helpt hierbij. Holtenaar Paul Akkerman is al bijna 20 jaar actief in Afrika en vertelt namens de stichting:

Lokale metselaars bouwen reservoirs om regenwater te bewaren voor drinkwater bij huis. Dat loopt goed. Er is veel vraag naar onze Calabash Cisterne van 5.000 liter, vooral in gebieden met een regentijd en een droge tijd.

Het is nu tijd om balans op te maken. Bijvoorbeeld op het eiland Canifaque in Guinee-Bissau, waar de boeren bevolking rijst verbouwt op vruchtbare grond (red: op bovenstaande foto staat een aantal bewoners van Canifaque). Met de lokale projectleider Sadjaliu bezocht ik begin dit jaar het eiland. We lopen in drie dagen het hele eiland rond. Er wonen 1.150 mensen en ze tellen 98 keukens met in totaal 134 drinkwater Cisternen.

De dorpsoudste vertelde me over 2015. Een rampjaar. Geen regen, geen water, geen rijst. Dus honger en ziektes. De Raad van Ouden hakte een knoop door, “we moeten hier weg! Maar waarheen? De buureilanden hebben het zelfde probleem. De hoofdstad Bissau?… Geen werkgelegenheid. Een boot naar Europa? Kortom, een ramp.” De Ouden riepen onze lokale projectleider en maakten een plan. Ze besloten meer cisternen te bouwen met hun eigen metselaars. De cisternen betalen ze voor een reëel deel zelf. Nu 9 jaar later heeft elke keuken, elk huishouden 1 of  2 cisternen van 5.000 liter drinkwater elk.

De mensen zijn blijven wonen. Bij hun rijstvelden en bij de visrijke zee. Ze wonen er nog! Er is rijst en zeevis, er is fruit, er is een schooltje en is drinkwater en een motorkano naar een winkeltje op de vaste wal.

Het particuliere Holtense project raakt de wereldvraagstukken van onze tijd

Het particuliere Holtense project raakt de wereldvraagstukken van onze tijd: drinkwater en migratie. In de loop der jaren zijn er 8.000 cisternen gebouwd in Afrika en verder. Door henzelf en door projecten, die door ons zijn getraind. (red: zoals Ghana over de IJssel!)

Dit artikel is op 3 mei 2024 gepubliceerd in de HoltenExtra. Kijk voor meer informatie ook eens op www.degevuldewaterkruik.nl.